کد تخفیف خرید لباس

<!--------------------------------!>

کد تخفیف خرید لباس

<!--------------------------------!>

کد تخفیف خرید کالای دیجیتال

<!--------------------------------!>

خرید کفش با کد تخفیف

<!--------------------------------!>

 
لباس سنتی و محلی ترکمن ها در بندر ترکمن

لباس سنتی و محلی ترکمن ها در بندر ترکمن

لباس سنتی و محلی ترکمن ها در بندر ترکمن

بندر ترکمن از شهرهای ساحلی استان گلستان است که به دلیل قرار گرفتن در خط ساحلی گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

این شهر با مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های طبیعی زیبا می‌تواند مقصد خوبی برای یک سفر خانوادگی یا دوستانه باشد‌.

از طرف دیگر این بندر بر اساس محاسبات و اصول دقیق شهرسازی ساخته شده و نقشه‌ای بسیار منظم دارد.

بندر ترکمن با دستور رضا شاه پهلوی در سال ۱۳۰۶ ساخته شد و بندر شاه نام گرفت‌.

بعد از انقلاب نام آن به بندر ترکمن تغییر پیدا کرد. این شهر با هر نامی پایتخت خاویار جهان بوده و از نظر اقتصادی بسیار اهمیت خواهد داشت.

بنابراین شما می‌توانید با سفر به بندر ترکمن از مناطق سرسبز و چشم‌اندازهای بی‌نظیر نهایت لذت را ببرید.

طوایف قوم ترکمن

قوم ترکمن شامل طایفه های مختلفی است.

از این میان طایفه های گوگلان، یمرلی و آل علی در جلگه های کوپت داغ، طایفه های ساریق، ارساری و سالر در اطراف قوچان و بجنورد و طایفه ی یموت در شمال خراسان و رود اترک ساکن بودند.

اما در سالیان بعد این طایفه ها به دلایل مختلف سیاسی و جنگ های متعدد بارها جا به جا شدند. تا جایی که قلمرو خود را تا مرو ادامه دادند. آن ها گاه از قلمروی کنونی ایران خارج و گاه به آن وارد می شدند.

سال ها به این منوال گذشت تا جایی که در سال ۱۹۱۸ میلادی، ترکمن ها مدام میان مرزهای ایران و شوروی در رفت و آمد بودند و عملا تابعیت هیچ کدام را نداشتند.

آشنایی با لباس محلی مردمان بندر ترکمن

با گسترش صنعت مد و لباس در جای جای ایران، برخی از اقوام ایرانی لباس‌های محلی را کنار گذاشته و تعداد کمی به پوشیدن آن پایبند هستند. اقوام ترکمن از جمله اقوام ایرانی هستند که هرگز سنت‌های خود را فراموش نکرده و هنوز لباس محلی می‌پوشند. این پوشش مردان و زنان ترکمن آداب و رسوم و سنت‌های زیبای این بندر را به رخ می‌کشد.

آشنایی با لباس زنان ترکمن

لباس زنان ترکمن در موقعیت‌های مختلف متفاوت است. پیراهنی که معمولا تمام زنان به تن دارند یقه و سر آستین سوزن دوزی شده دارد و از جنس ابریشم قرمز رنگ است. نام این پیراهن قیرمیز کونیک بوده و روی آن پیراهنی به نام چابیت با طرح و نقش فراوان پوشیده می‌شود. زنان هم‌چنین یک کمربند ابریشمی دارند که هنگام کار در زمین‌های کشاورزی از آن استفاده می‌کنند.
قوشاق، این کمربند ابریشمی، به زنان در جمع کردن دامن و لباس آن‌ها کمک خواهد کرد. چارقد، کلاه و اپوش نیز از دیگر لباس زنان ترکمن محسوب می‌شوند.

لباس سنتی و محلی ترکمن ها در بندر ترکمن

آشنایی با لباس مردان ترکمن

از طرفی دیگر تنوع لباس مردان از زنان کمتر بوده و ساده‌تر است. لباسی که بیشتر قرمز رنگ است و همیشه بر تن مردان ترکمن دیده می‌شود، دون نام دارد. این لباس جنسی ابریشمی داشته و اندازه آن تا زیر زانو است. جولبار و بالاق شلوار مخصوصی است که مردان ترکمن به پا می‌پوشند. کلاه معروف مردان که از پوست بره ساخته شده، به تپلک معروف است. بوروک نیز یکی دیگر از کلاه‌های مردان است که ظریف‌تر از تپلک بوده و روی آن سوزن دوزی دارد.

پوشش متنوع اقوام ترکمن

لباس ترکمن

زیبایی و تنوع لباس های قوم ترکمن، لباس سنتی قوم ترکمن تحسین هر بیننده ای را در پی دارد. زنان و مردان ترکمن در سنین مختلف لباس های متفاوتی به تن می کنند. لباس سنتی قوم ترکمن شامل انواع بالاپوش ها، پیراهن ها، شلوارها، کلاه ها، سربندها، روسری ها، زیورآلات و کفش ها می باشد.

باید بدانیم که قسمت هایی از فرهنگ قوم ترکمن نیز مانند سایر اقوام شریف و عزیز ایرانی در طول سالیان گذشته تحت تاثیر فرهنگ مدرن شهرنشینی قرار گرفته است. بنابراین ممکن است قسمتی از مطالبی که در ادامه می آید صرفا مختص به گذشته بوده و فقط قسمت هایی از آن امروزه نیز وجود داشته باشد.

با این حال یادآوری و بیان تمام این جزییات زیبا، ضروری به نظر می رسد؛ چرا که وظیفه ی ما حفظ فرهنگ غنی ایران زمین، حتی در تاریخ و گذشته های دور است.

چند روش فوق العاده برای حفظ تمرکز در فصل امتحانات

رنگ آمیزی پارچه با رنگ های طبیعی

این پارچه ها نه با رنگ های شیمیایی و آسیب زننده به محیط زیست، بلکه با رنگ های زیبای موجود در طبیعت مانند انار، پوست انار، گردو، روناس و گیاهان خودروی صحرایی رنگ آمیزی می شدند .

متاسفانه امروزه پارچه های آماده و تولید شده در کارخانه های بزرگ جای پارچه های ابریشمی را گرفته اند و مراحل سنتی تهیه لباس سنتی قوم ترکمن به ندرت صورت می گیرد.

ابریشم خالص ، عنصر اصلی لباس ترکمن ها

شاید برای شما جالب باشد که بدانید در گذشته اکثر لباس سنتی قوم ترکمن ها از ابریشم خالص تهیه می شدند. زنان ترکمن زمانی از سال را به پرورش کرم ابریشم اختصاص می دادند.

اشت درختان توت، رسیدگی به آن ها و پرورش کرم ابریشم نیازمند یکجانشینی بود. بنابراین تنها طایفه های یکجانشین ترکمن این کار را انجام می دادند. سپس در تابستان و پاییز از پیله ی این کرم ها ابریشم مرغوب به دست می آمد.

برای تهیه ی پارچه ی ابریشمی از دستگاهی به نام “تارا (Tara)” استفاده می شد. در نهایت این پارچه به دست زنان و مردان هنرمند به لباس سنتی قوم ترکمن ها مبدل می گردید.

تزئینات پوشش زنان ترکمن

دختران ترکمن موهای زیبای خود را چهار رشته می بافند که دو رشته در جلو و دو رشته در پشت آن ها قرار می گیرد. به این شیوه ی بافت مو”دورت اوروم” می گویند. آن ها برای هر چه زیباتر کردن موهایشان از “ساچ باغ” استفاده می کنند.

بیشتر بخوانید  آموزش پیتزا مخلوط دلبر

آویزه هایی از جنس طلا و نقره نیز در موهای خود قرار می دهند. آن ها هم چنین کلاهی گرد و بدون برجستگی را که با پولک یا “قبک”های نقره ای تزیین شده بر سر می گذارند. این کلاه اسامی گوناگونی مانند “بوروک ((Börük”، “تا سه گ” یا “تاخیه” دارد.

هم چنین دختران ترکمن هرگز موهای خود را نمی تراشند و این عمل را ناپسند می دانند. زمانی که دختر زیبای ترکمن نامزد می شود، در نوک قبک های کلاهش پرهای پرنده ای به نام “اوتاغه” را قرار می دهد و با گذاشتن این پرها، اطرافیان دختر را “اوتاغه لی غیز” صدا می کنند.

دوخت لباس ترکمنی با پارچه های مرغوب

برای تهیه لباس های زیبای ترکمنی هم چنین از

  • پارچه های نخی
  • کتانی
  • ماووت (پشمی)
  • تورمه ( برای دوخت نوعی کت به نام چاویت)
  • تابدا
  • ساوسانی (ابریشمی و برای دوخت پیراهن)
  • آلاتاو ( ابریشمی و برای دوخت کت چاویت، جولبار و بی جامه)
  • تکه قرمزی(ابریشمی و برای دوخت پیراهن و شلوار)
  • ساری تخته

استفاده می شد.

لباس سنتی و محلی ترکمن ها در بندر ترکمن

اجزای پیراهن ترکمن ها

در لباس سنتی قوم ترکمن ، پیراهن های قرمز رنگ زیبای آن ها در قسمت یقه و مچ سوزن دوزی زیبایی دارد. پیراهن ترکمنی از سه قسمت “ینگ (Ýeň) ” به معنای آستین، “یان (Ýan)” به معنای پهلو و “آشری (Aşyry) ” به معنای دامن تشکیل می شود.

ممکن است بر تن آن ها نیم تنه هایی ببینید که بر پشت آن ها به وسیله ی زیورآلات تصاویر سپر یا تیر و کمان را شبیه سازی کرده اند. در لباس سنتی قوم ترکمن شلوارهای ترکمنی که “بلق” نامیده می شوند نیز در قسمت پاچه به زیبایی سوزندوزی می شوند.

این سوزندوزی به اشکال مختلفی مانند سر شتر( دویه کله)، نقش جوجه( سگدرمه جویجه)، بال پرنده( قوش غانات) و نقش عقرب( موی نقش) انجام می شود. و اما کفش ها. احتمالا اگر کفش های زنان ترکمن را ببینید، نقاشی های قدیم ایرانی در ذهنتان نقش می بندد.

در لباس سنتی قوم ترکمن کفش هایی با نوک برگردان و پاشنه ای بلند که به آن “گل میخ لی” یا “قرمه کوش” می گویند و توسط کفاشان ماهر و هنرمندان محلی ساخته می شود.

کریسمس و هرآنچه در مورد آن نمیدانید

زیورآلات ترکمن ها با اسامی منحصربفرد

حتما از زیبایی زیورآلات زیبای ترکمنی شنیده اید. بارها شده که در نمایشگاه های صنایع دستی یا گردشگری محو تماشای زیورآلات ترکمنی شده ام و آرزو کرده ام همه ی آن ها را با خود به خانه ببرم! این زیورآلات انواع مختلفی دارند مانند:

“آچار باغ” که گردنبندی نقره ای با آب طلا می باشد.

“قولاق حالقه” که گوشواره ای زیباست و خود انواع گوناگونی مانند “آیلی حالقه” یا “تومار چالقی حالقه” دارد.

“بیله زیگ” که دستبندهایی زیبا هستند.

“یراق” تسمه ای چرمی که با انواع پولک های نقره ای و آویزها تزیین می شود.

“چکه لیق” زیوری از طلا و نقره و نگین های عقیق که در طایفه ی چاودر از بوروک یعنی کلاه دختران ترکمن آویخته است . در طایفه ی گوگلان به نام “قیناچ اوجی” خوانده می شود.

“انسه لیک” تزیینی از طلا، نقره و نگین های عقیق به همراه زنگوله های نقره ای که در پشت پیراهن دختران ترکمن قرار می گیرد. و تعداد زیادی زیورآلات دیگر که نام بردن و بررسی تمام آن ها در این مقاله میسر نیست.

دختران ترکمن سینه ریزی به نام “بوقاو (Bukaw)” بر گردن خود می آویزند. هم چنین برای زینت بخشیدن به یقه ی پیراهنشان از زیوری به نام “گل یقه (Gül Ýaka) ” استفاده و آن را به یقه متصل می کنند . دختران کمربندی به نام “هنجی غوشاق (Guşak)” که از دانه های ریز تسبیح ساخته می شود نیز به کمر می بندند.

تاج عروس زنان ترکمن

و اما لباس سنتی قوم ترکمن تاج عروسی که همراه زندگی زنان ترکمن می شود. پس از اینکه هاساوا از پیشانی نو عروس باز می شود، مادرشوهر تاج عروسی را بر سر نوعروسش می گذارد. این مراسم کمی مرا به یاد بله گفتن های عروس در مراسم های عروسی امروزی انداخت.

همان طور که عروس تا سه مرتبه بله را نمی گوید و مادرشوهر به او زیرلفظی می دهد، عروس ترکمن نیز از به سر گذاشتن تاج عروسی به سر امتناع کرده و در نهایت به اصرار مادر شوهر تاج عروسی را بر سر می گذرد. این تاج بلند از نی های بسیار ریزی بافته می شود.

سپس بر روی آن پارچه ای کشیده می شود و زیورهای پیشانی که نام های گوناگونی مانند”آلین شای”، “ایگمه” و “اوریما” دارند به این پارچه وصل می شوند.

پوشش عروس های ترکمنی

درباره لباس سنتی قوم ترکمن به زمانی برسیم که دختر زیبای داستان ما بزرگ شده و قرار است که عروس شود. دختر کلاه دخترانه اش را دیگر بر سر نمی گذارد. بلکه پیشانی بندی به نام “بوریگ” ، “هاساوا” یا “توپبی (Topbi)” جای آن را می گیرد.

این پیشانی بند به شکل نیم تاجی است که با آویزه های طلا و نقره تزیین شده و جالب است بدانید که تازه عروس پس از دو یا سه روز پیشانی بند را به خانه ی پدری اش بازمی گرداند. دلیل این رسم هم این طور بیان می شود که شانس عروسی برای خواهران کوچکتر عروس به آن خانه بازگردد.

لباس سنتی و محلی ترکمن ها در بندر ترکمن

فلسفه بستن موهای عروس ترکمن

زنان ترکمن پس از ازدواج موهای خود را به روش “هلی اوروم” می بافند و موهای خود را به پشت می اندازند. به این روش انداختن موها به پشت سر “ساچ آرقا آتما” می گویند. در اصل این یک فلسفه ی زندگیست. زنان ترکمن با این روش اعلام می دارند که از دغدغه های گوناگون زندگی رهایی یافته اند.

گذری بر مازندران زیبا و آشنایی با آن

فلسفه تغییرات تاج زنان ترکمن

نکته ی جالب توجه فلسفه ی تغییرات این تاج در طول زندگی زنان ترکمن است. گفته می شود هر سال مقداری از ارتفاع این تاج کم می کنند. تا جایی که کوتاه کوتاه می شود و به آن “تبرک” می گویند.

بیشتر بخوانید  دانلود فول آهنگ های جدید محمد اصفهانی نوروز 1402

در این مرحله رنگ پارچه ی تاج به رنگ سیاه تغییر می کند که به معنای کارکشتگی و مجرب بودن است. رنگ پارچه در جوانی قرمز رنگ بوده که به معنای طراوت و شادابی دارنده ی آن است. هم چنین زمانی که زن ترکمن به پیری برسد و نوه ی دختری اش را عروس و نوه ی پسری اش را داماد کرده باشد، پارچه ی تاجش به رنگ سفید در می آید که به معنای عاقل بودن است.

این همان مفاهیم پنهان و خاموش در لایه های فرهنگ است که به تدریج نسبت به آن ها بی اعتنا شده ایم.

پوشش مشترک زنان و مردان ترکمن

در لباس سنتی قوم ترکمن اما از “دون (Don) ” زنانه ترکمن بگوییم. دون نام پوششی مشترک میان زنان و مردان ترکمن است و البته با تفاوت های در طراحی و دوخت. دون زنانه از ابریشم تهیه می شود و دو نوع “گی ییم دون” و “قرمز دون” دارد.

گی ییم دون بیشتر در مجالس و مهمانی  ها پوشیده می شود و با پولک دوزی های زیبا تزیین می شود. اما نوع دوم که قرمز دون نام دارد را نوعروس زیبای ترکمن در روز عروسی بر سر می اندازد. قرمز دون دارای سوزن دوزی های بسیار زیبا می باشد. هم چنین برای هر چه زیباتر شدن آن از انواع زیورآلات و سکه استفاده می کنند.

هم چنین رسم است که نوعروس ترکمنی تا مدت ها جلوی دهان خود پارچه ای به نام “یاشماق” می بندد و از صحبت کردن میان خانواده ی شوهر خودداری می کند. این نشانه ی حجب و حیای نوعروس است. پدرشوهر نیز پس از مدتی در طی مراسمی به عروس اجازه می دهد روبند خود را بردارد.

بازگشت به سنت و هویت

جالب است که امروزه شعار اصلی طراحان جهانی و مطرح مد و فشن این است که لباس و پوشش هر فردی باید بیان کننده ی شخصیت و افکار آن فرد باشد. با این حال ما سال هاست از مفهوم گرایی هنر نیاکانمان فاصله گرفته ایم و هنر را به سطحی ترین شکل ممکن بروز می دهیم.

اما برگردیم به داستان نو عروسمان. نوعروس های ترکمن هم چنین برای دوران ازدواج نیم تنه های بسیار زیبایی به نام “چاووت” تهیه می کنند. این نیم تنه ها با آویزه های سکه و پولک های نقره ای و هم چنین سوزن دوزی های پرکار تزیین می شوند.

لباس سنتی و محلی ترکمن ها در بندر ترکمن

روسری ترکمنی

احتمالا همگی ما نام روسری ترکمنی را شنیده ایم. این روسری های زیبا با طرح و نقش اصیل خود توانسته اند به خوبی فرهنگ قوم ترکمن را معرفی کنند و حتی به مجموعه پوشاک مردمان شهرنشین راه پیدا کنند. هر چند سال یک بار نیز مجددا محبوب شده و به استایل جوانان اضافه می شود. روسری های ترکمنی به طور کلی به دو نوع تقسیم می شوند. نوع اول که “کورته” نام دارد، ضخیم تر است و سوزن دوزی پرکار و مفصلی دارد.

نوع دوم که “قینگاچ (Gyňaç)” نامیده می شود، نازک تر است و از ابریشم تهیه می شود. قینگاچ خود انواع متنوع تری دارد که شامل “قرمزی قینگاچ” و “کله لی قینگاچ” را شامل می شود. هم چنین روسری های دیگری به نام “چاشو (çäşew) ” نیز وجود دارد. که زنان یموت بر سر می کنند و از جنس حریر است. چاشو نیز انواع مختلفی مانند ” ارش چاشو”، ” المینچه چاشو”، “آطلاز چاشو”، “غارتمه چاشو” و “چاشو_چارقد” دارد.

چارقد نیز روسری ای به شکل مربع و عموما ۵/۱ مترمربعی می باشد که با ریشه هایی به نام “پورچیک” تزیین می شوند. زنان ترکمن هنگام مراجعات و رفت و آمد شهری، آن را از وسط تا به شکل مثلث بر سر می گذارند.

ارگ کریم خان زند شیراز معماری بی نظیر و دیدنی برای گردشگران

پوشش زنان طایفه یموت

زنان طایفه ی یموت در مراسم های خود از نوعی بالاپوش به نام “چابیت çabyt))” استفاده می کنند که با توجه به جنس انواع مختلفی دارد. چابیت ها از مخمل یا ابریشم تهیه می شوند. این بالاپوش  از کمر به پایین گشادی و در دو طرف چاک دارد. چابیت مخملی از داخل دارای گلدوزی های بسیار زیادی است و به صورت جلو باز استفاده می شود؛ هم چنین آستین هایی کوتاه دارد. در حالی که چابیت ابریشمی که از ابریشم قرمز تولید می شود، آزادی متوسط، یقه ای ساده و هم چنین آستین های بلندی دارد که تا رسیدن به مچ تنگ تر می شود. قد بلند چابیت ابریشمی تا ساق پا می رسد.

پیراهن مردان ترکمن

مردان ترکمن در اکثر مواقع از پیراهنی بسیار ساده استفاده می کنند که یقه ای گرد و بسیار کوتاه دارد. این پیراهن که به اصطلاح “سپ یقه” نامیده می شود، دکمه ای ندارد و به جای آن از بندهایی به نام “یقه یوپ” استفاده می کنند. ولی اگر پیراهن از نوع “چک یقه”، “گزک یقه ” یا “اوزیقه” باشد، سوزندوزی های پرکار و مفصلی با طرح نوک جوجه یا “جویجه بورون” خواهد داشت. همین طور ممکن است سر آستین پیراهن گلدوزی شده باشد که به آن “گلباغ” می گویند. شلوار مردان ترکمن شلوار گشاد ساده ای از جنس پنبه و کتان به نام “اوچغور” است. هم چنین جولبار بی دکمه که برای محکم کردن آن ، از بند تنبان استفاده می کردند، نوع دیگری از شلوار مردانه ی ترکمنی می باشد.

بیشتر بخوانید  2 طرز تهیه خورشت قیمه مجلسی / خوشمزه / لذیذ

پوشش مردان ترکمن

پسران در کودکی و هم چنین مردان پیر موهای خود را می تراشند. ولی جوانان ترکمن موهای خود را ساده می گذارند. لباس اصلی مردان ترکمن “دون (Don)” نام دارد که بالاپوش و ردای بلندی است که تا زیر زانو می رسد . انواع مختلفی مانند”غزیل دون (Gyzyl/ Gyrmyz don) ” و “غارما دون( Garma don) ” دارد. اگر دون از ابریشم تهیه شود و تمام آن به رنگ قرمز باشد، غزیل دون نامیده می شود. ولی اگر بافت پارچه یکنواخت نباشد و برای تهیه آن از پیله هایی با رنگ های متنوع استفاده شود، به آن غارما دون می گویند. غارما دون معمولا رنگی متمایل به زرد دارد. برای حاشیه و به اصطلاح خرجکار لباس از نوارهای سوزندوزی زیبایی به نام “آلاجا ((Alaja ” استفاده می شود.  هم چنین مردان بر روی دون کمربندهایی  به نام “شده غوشاق (Guşak) ” یا “ترمه شال (Tirme)” می بندند.

زیورآلات اسب های ترکمنی

همین طور باید بدانید که این اسب های باوقار و زیبا انواع و اقسام زیورآلات مخصوص به خود را دارند! بگذارید شما را با این زیورآلات آشنا کنم:

آلاغایش و گووس بند: این زیور که بسیار با ارزش و گران قیمت است، نوعی بند چرمی تزیین شده با نقره و طلا می باشد که به گردن اسب می بندند. گووس بند نیز از طلا و نقره تولید و بعد از آلاغایش بسته می شود.

یل فه ووچ:  پیشانی بندی برای اسب که زیوری از طلا و نقره هم دارد. علت استفاده از این پیشانی بند آسایش اسب و دورکردن حشرات مزاحم از اطراف آن می باشد.

پوستین های معروف ترکمن ها

در میان اقوام صحرا نشین و گاها عشایر، برای گذر از زمستان های سرد و سخت دسترسی به لباس های گرم یک نیاز ضروری به نظر می رسد. بنابراین ترکمن ها در تولید پوستین های با کیفیت نیز تبحر دارند. این پوستین ها با توجه به نوع عمل آوری و دباغی و هم چنین سن دام انواع متفاوتی دارند.

بهترین نوع پوستین “باغانا ایچمه ک” نام دارد و انواع مختلف دیگری مانند “ایچمه ک”، “سیلکمه ایچمه ک”و “ایش ایچمه ک” نیز تولید و استفاده می شود که مورد آخر بیشتر در زمان کار پوشیده می شود. هم چنین لباس مخصوص دیگری نیز از پشم شتر تهیه می کنند که “چاکمن ((Çäkmen ” نام دارد. چاکمن نوعی بالاپوش بلندتر از کت می باشد که با توجه به کیفیت پشم مورد استفاده انواع مختلفی دارد.

زیورآلات مردان ترکمن

اگرچه زیورآلات مردان ترکمن به گستردگی زیورآلات بانوان نیست، اما نمی توان به راحتی از کنار آن ها گذشت. انگشترهای زیبای طلا و نقره، کمربندهای اصیل نقره ای و کاردهایی که در قسمت تیغه نقوشی زیبا دارند و دسته شان از عاج است نمونه هایی از این زیورآلات هستند.

پوشش اسب های ترکمنی

مگر می شود از قوم ترکمن صحبت کنیم و از جایگاه خاص و ممتاز اسب در فرهنگ ترکمنی هم اطلاع داشته باشیم . پوشش مخصوص اسب های ترکمنی را فراموش کنیم؟

پوشش اسب قسمت های مختلفی دارد:

۱) “اچرگی” که درونی ترین پوشش اسب است.

۲) “گزرمن” نوعی نمد ایت که بر روی اچرگی قرار می گیرد.

۳) “اورتمن” و “جل” پوشش های بعدی بعد از گزرمن ،گلیم ها و قالیچه هایی زیبا و چشم نواز هستند.

وقتی که تمام موارد بالا به درستی بر روی هم قرار گرفتند، به وسیله ی شکم بندی به نام “قارین باق” بر روی سینه ی اسب متصل می شوند. هم چنین در زمستان ها اسب ترکمن را با نمدی سفید رنگ به نام “بورامه کچه” می پوشانند. جالب است بدانید که ترکمن صحرا خاکی نرم دارد و نیازی نیست که اسب ها را نعل کوبی کنند. اما هر اسبی زین (ایه ر) و رکابی  متصل به زین( اوزنگ) دارد. طنابی مخصوص که از کنار لگام عبور می کند نیز “یان طناب” نام دارد.

خانه زینت الملوک شیراز زیباسرایی در ایران

چکمه و پاپوش مردان ترکمن

در گذشته ها مردان ترکمن از چکمه های بلند چرمی (Çekme) که نوکی برگردان داشتند استفاده می کردند. هم چنین نوعی پاپوش به نام “چپک (Çepek) ” که از چرم شتر ساخته می شد را در تابستان ها به عنوان پاپوش تابستانی به پا می کردند. قبلا هم گفته شد که اساس زندگی قوم ترکمن بر دامداری و دامپروری بوده، بنابراین کفاشان ماهر باید به فکر چوپانان نیز می بودند.

آنها از پوست گاو نوعی “چارق (Çaryk) ” می ساختند که مناسب استفاده ی طولانی مدت در شرایط سخت صحرا و چراگاه هایی دارای خاک نرم بود .  چوپانان ترکمن قبل از به پا کردن چارق، نوعی پارچه به نام “دولاق (Dolak)” را نیز به دور پا می پیچند.

لباس سنتی و محلی ترکمن ها در بندر ترکمن

تلپک، معروف ترین کلاه مردان ترکمن

تلپک

حتما در عکس ها و تصاویر کلاه های معروف مردان ترکمن را دیده اید. معروفترین کلاه ترکمنی “تلپک” نام دارد و از پوست گوسفند تهیه می شود. مردان ترکمن تلپک را هنگام بر سر گذاشتن بر روی بوروک قرار می دهند. این کلاه ها انواع مختلفی مانند “دومه تلپک (Düwme Telpek)”، “پخور تلپک” ( کلاهی بلند با پشم های مشکی و بلند) و “شیپرمه تلپک (Shypyrma Telpek)”( کلاهی متوسط که در قسمت بالایی فراخی دارد) دارند.

پسران و مردان ترکمن به هنگام نماز خواندن از بوروک ساده استفاده می کنند که قبلا در قسمت پوشش زنانه به آن اشاره شد. هم چنین زمانی که مردی به مکه می رود و اصطلاحا حاجی می شود، دستاری سفید رنگ به دور بوروک می پیچد و به صورت عمامه بر سر می گذارد.

۵/۵ - (۹ امتیاز)
کد تخفیف خرید لباس

<!--------------------------------!>

کد تخفیف خرید لباس

<!--------------------------------!>

کد تخفیف خرید کالای دیجیتال

<!--------------------------------!>

خرید کفش با کد تخفیف

<!--------------------------------!>

 

توسط سعید راستی

در طول زندگی آموختم و تصمیم گرفتم که هیچگاه تسلیم نشم و این راز موفقیت منه این جمله را در شرایط سخت به خودم میگم؛ اگر تسلیم بشم بعد از اون چکار خواهم کرد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 12 =

تخفیف